Door Hester – Hester is een 14-jarige scholier en blogger op www.hesterly.nl. Ze is gek op haar Noorse Boskat, onlosmakelijk verbonden met haar mobiel en een echte chocoholic. In deze wekelijkse column schrijft ze graag over alle fenomenen uit haar leven waarmee ze de spot kan drijven – inclusief zichzelf.
Ruim een week geleden stond ik opeens, zomaar, toevallig, in de MediaMarkt op de afdeling spiegelreflexen. Oké, zo toevallig was het niet, want ik was er al zeker van dat ik er eentje ging kopen, maar mijn moeder stelde opeens voor even langs te rijden op weg naar huis. Nog een beetje overdonderd en zonder uitgebreid vooronderzoek stond ik dus tussen de Canons en Nikons. Negen van de tien keer poeier ik verkopers die vragen of ze je ‘ergens mee kunnen helpen’ vriendelijk af, omdat mijn hersenen vaak stoppen met denken als er iemand van die winkel op mijn vingers staat te kijken hoe ik beslissingen neem (of niet neem, aangezien dat dan niet meer lukt), maar deze keer zei ik dus maar ja. Ik legde een beetje uit wat ik wilde, vroeg naar het verschil tussen Canon en Nikon, vertelde dat ik een uitklapschermpje wilde en dat mijn voorkeur als het toch niets uitmaakte uitging naar Canon.
Mijn ondeskundigheid op het gebied van spiegelreflexen probeerde ik te verdoezelen door meer van dit soort intelligente vragen te stellen en opmerkingen te maken; helaas kwam mijn ware aard alsnog aan het licht toen ik een camera in handen had en vroeg hoe ik moest zoomen. Alsof het hele idee van een spiegelreflex niet is dat je aan de lens moet draaien… Nouja, dan hoefde ik thuis in elk geval alleen nog maar de aan- en uitknop en zo’n vijftien andere knopjes en klepjes uit te vogelen voor ik ermee aan de slag kon. Want ja, hoewel mijn hersenactiviteit wat betreft beslissingen nemen dus op 43% draaide door de verkoper, is het me wel gelukt te kiezen. Ik ging voor de Canon EOS 600D, die in de – tijdelijke, hij wist niet tot hoelang ‘ie nog duurde – aanbieding was met een losse lens erbij voor minder geld.
… helaas kwam mijn ware aard alsnog aan het licht toen ik vroeg hoe ik moest zoomen
Blij dat ik van die opgave verlost was, liep ik richting zijn computer om een bon te maken. Zei u wat, meneer? Oh, ik moest blijkbaar nog wel UV-filters hebben. Twee, want ik had twee lenzen. En een extra accu was ook wel érg handig volgens hem. En een tas, want als je twee filters en een accu kocht, kreeg je de tas voor de helft van het geld! Is dat niet geweldig. Oh, en een geheugenkaart moest ook nog even. Zo. Mevrouw, wilt u nog een verzekering? U betaalt nu maar €10, en dan over een week nog €75. Voor drie jaar en dan nog eigen risico van dit en dat en… In mijn hoofd zag ik een bordje omhoog springen met de melding ‘LET OP! De overstroming Keuzes valt binnen’. Ik besloot alles maar te nemen, behalve de verzekering, nam een briefje mee voor een afgeprijsde fotoworkshop en liep richting de betaalkassa. Een kwartier later stond ik buiten – eindelijk.
Tegen de tijd dat ik al automatisch aan de lens van de compactcamera van mijn ouders wilde draaien, wat maar een paar dagen later was, kwam mijn moeder binnen met het MediaMarkt foldertje in haar hand. Precies dezelfde kit stond er nu in voor €70 minder. Pardon, wát nou tijdelijke aanbieding? Na een kort telefoontje en de volgende dag een bezoekje, was ik weer €70 rijker. Alleen een beetje jammer dat de doos al bij het oud papier lag en ik dus geen Canon cashback meer kan vragen, maar die ’tijdelijke aanbieding’ ben ik toch maar mooi te slim af geweest. Nu u weer, meneer.
Wat heb jij wel eens ‘aangesmeerd’ gekregen?
15 reacties op “Column: een camera en… meer”
Leuk om te lezen! Ik wil ook een spiegelreflex, maar nu zou ik het niet durven te kopen. Haha. Ik denk dat ik dan online zou bestellen, al is dat ook wel eng… Ik wacht nog wel even. 😉
Ah jammer dat je hem in eerste instantie duurder hebt meegekregen. Ja, ze smeren je bij de Mediamarkt van alles aan en soms heb je die dingen gewoon niet nodig en moet je echt nee zeggen. Maar veel plezier van je nieuwe camera!
Erg herkenbaar! Twee weken geleden ook een nieuwe camera gekocht (Canon 650D). ‘Aansmeren’ daar liep ik ook tegenaan…uiteindelijk veel gegoogled en informatie opgezocht en zodoende mijn keuze kunnen maken. De cashback gold helaas niet voor deze camera. Al zeiden ze in de winkel van wel 🙁 Ik ben de camera nu aan het uitproberen op vakantie. Ben erg tevreden over de kwaliteit 🙂 Ik wens je veel plezier met je camera!
ik zag hem in de folder staan en wil hem ook supergraag hebben!
Hahaha, wat een leuk artikel! Gewoon via internet bestellen, ook geen last van dat soort verkopers 🙂
Inderdaad, alleen ik wist nog niet precies wat ik wilde en wat hulp vond ik dan wel fijn. En om dan na een halfuur uitleg te zeggen ‘nou, dan ga ik hem op internet bestellen’ is ook weer zo bot… Haha.
Erg leuk geschreven dit! En dat aansmeren ken ik inderdaad. Ik ga altijd liever naar Saturn voor dat soort dingen. Daar heb ik dat gevoel toch altijd minder 🙂
ik heb ook wel eens een verzekering op m’n gsm aangesmeerd gekregen en het erge was dat vriendlief hem me nog mee aansmeerde dan de verkoper zelf >.< terwijl ik nooit iets met mijn gsm's heb! ¬¬
Leuk om te lezen. Heel irritant dat soort verkopers, maar veel plezier met je camera!
Is bij mediamarkt altijd uitkijken. Mijn mobiel stond voor 30 euro minder op de site dan in de winkel. Geld wel weer terug gekregen na bellen maar toch laat dit wel zien dat je goed moet blijven opletten. Kijk dus nu altijd eerst op de site en neem de prijzen mee naar de winkel:).
Ik vind jouw schrijfstijl echt heerlijk. Elke blog van jou lees ik met veel plezier en herkenning:) Top Hester!
Haha, wat een leuk artikel! Herkenbaar ook, want toen ik van de week mijn camera ging kopen ging ik ook met 75 euro aan extra spullen de winkel uit…
Leuk artikel! En ja opdringerige verkopers probeer ik ook te vermijden. Als ik advies nodig heb dan vraag ik het wel. Ik probeer thuis zoveel mogelijk op te zoeken zodat ik voorkom dat ik van alles aangesmeerd krijg.
Mediamarkt is daar idd goed in. Ik ging mn nieuwe telefoon daar halen en had al op de site gekeken zodat ik wist wat ik kwijt zou zijn.. wil die man de bon maken… issie ineens duurder dan op de site, meteen gezegd en kreeg m idd voor de onlineprijs mee 🙂 Tja, anders had ik m gewoon online besteld natuurlijk!
Leuk geschreven 🙂
Leuk geschreven.